Akcesoria do jogi w praktyce Iyengara

DO CZEGO SŁUŻA AKCESORIA W JODZE ORAZ KIEDY JE STOSOWAĆ

Popularność jogi cały czas wzrasta. Metoda Iyengara, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych technik wśród praktyki Hatha jogi, a osobiście wydaje mi się, że jedną z najbardziej zrozumiałych i przyswajalnych dla współczesnego człowieka.

Jej popularność zawdzięczamy inteligencji, logice, precyzji i pasji z jaką nauczał Gurujji (B.K.S Iyengar). Jego technikę charakteryzują: bardzo szczegółowa praca z ciałem i dokładne, wręcz „aptekarskie” instrukcje nauczycieli, statyczna praca w asanach oraz wykorzystywanie szerokiego wachlarza dodatkowych przedmiotów, nazywanych – pomocami, a często akcesoriami do jogi, lub akcesoriami do jogi – specjalistycznimi.

Akcesoria do jogi charakterystyczne dla jogi Iyengara

Iyengar był człowiekiem, który głęboko wierzył, że sztuka jogi nie przysługuje tylko wybranym.

Chciał, by joga stała się uniwersalna bez względu na aktualny stan zdrowia, przebyte choroby, ograniczenia anatomiczne, wiek, płeć czy uwarunkowania kulturowe.

Z własnego doświadczenia pamiętał, że to właśnie dzięki praktyce jogi odrodził się z choroby w zdrowie, z niemocy w moc.

W pracy ze swoimi uczniami korzystał z własnego doświadczenia. Kiedy widział trudności lub niemoc w wykonaniu asany stosował na tamte czasy nowatorskie podejście korzystając z klocków do jogi, drewnianych k02811

ostek, bawełnianych pasków, dopasowując wariant asany do potrzeby ucznia.

Potrzeba stała się matką wynalazku, a pomoce w praktyce jogi Iyengara stały się przydatnym, skutecznym i powszechnie stosowanym elementem praktyki jogi.

akcesoria do jogi - krzesło

Akcesoria do jogi w pozycjach siedzących

Dzięki nim praktyka jogi jest dostępna wszystkim.

Patanjali używa wyrażenia „sārvabhauma”, gdzie „bhauma” oznacza świat, a „sarva” – wszystko. Wg niego joga jest wiedzą ogólną, powszechną. Iyengar nie mylił się w rozumieniu jogi, jako działania uniwersalnego, w praktyce wyglądało i wciąż wygląda to inaczej.

Zróżnicowanie stanu zdrowotnego uczniów ich uwarunkowań fizycznych, rozciągnięcia, siły, wreszcie świadomości swojego ciała jest ogromne. Użycie odpowiednich pomocy i akcesoriów do jogi oraz zastosowanie wariantów asan, pozwala każdemu uczniowi skorzystać z działania jogi.

Nie możesz usiąść z prostymi plecami na podłodze, twoje plecy garbią się i zamiast wydłużenia, przestrzeni i koncentracji asana przynosi tylko frustrację? Wykorzystaj podparcie z kilku koców do jogi, usiądź nieco wyżej. Niech asana stanie się osiągalna, a twoja uwaga z niemocy popłynie w stronę kontemplacji ciała w asanie.

klocek do jogi

Akcesoria do jogi w pozycjach odwróconych

Bardzo często uczniowie mają opór lub po prostu boją się wejść do nowej dla nich asany. Dzieje się tak często w przypadku pozycji odwróconych, które wydają się być mało stabilne, a sama perspektywa patrzenia jest całkowicie nowa, dosłownie odwrócona 180o.

Wariant Salamba sarvangasany, w której korzystamy z krzesła do jogi, do01942

datkowych koców do jogi, pozwala nam rozłożyć ciężar nie tylko na ramiona (jak w klasycznej postaci asany), ale także na miednicę, przy okazji odciążając szyję i minimalizując niebezpieczeństwo jakiegokolwiek urazu.

Uczeń czuje się stabilnie i bezpiecznie. Ta wymagająca pozycja staje się w tym wariancie mniej wysiłkowa, wręcz relaksacyjna, przede wszystkim dostępna.
Zastosowanie odpowiednich akcesoriów do jogi pozwala nie rezygnować od razu z asany, która na pierwszy rzut oka wydaje się dla nas niemożliwa do wykonania, czy nawet niezdrowa. 

krzesło do jogi

Dla większości początkujących pełny wariant Supta virasany będzie niewykonalny, wręcz nieodpowiedzialny. Użycie odpowiedniej ilości podparcia (koc, wałek, może nawet odwrócone krzesło), zminimalizuje wygięcie odcinka lędźwiowego i napięcie mięśni przykręgosłupowych. Pozwoli na stopniowe rozciąganie ud, swobodę w pracy z kolanami i stopami. Jednocześnie taki wariant pozwala stopniowo zmniejszać ilość podparcia pod plecami, tak by w asanie nie zatrzymać się w miejscu, ale dążyć do jej klasycznej formy.

Odpowiednio dobrane akcesoria do jogi pozwalają nie rezygnować z praktyki kobietom w trakcie menstruacji oraz w ciąży.

Używamy krzesła do jogi jako wysokiego podparcia w skłonach pozycji siedzących (np. Janu sirsasana), tak by nie zacisnąć mięśni brzucha, pracować nad delikatnym wydłużaniem i pozwalać by organy wewnętrz02177

ne były rozluźnione. Podpora zbudowana z wałka do jogi lub klocka do jogi (użyta po stronie biodra nogi odwodzonej) w Supta Padanghustasanie, wariancie bocznym odciąża mięsnie brzucha, pozwala pasywnie rozciągać wewnętrzne udo nogi odwodzonej.

Często spotykane ograniczanie przez nauczycieli pełnych wariantów niektórych asan, w trakcie menstruacji, nabiera także innego znaczenia. Jest zwróceniem się w stronę niekrzywdzenia (ahimsy) swojego ciała i braku zachłanności (aparigraha) na praktykę, pozycję.

Wpływ pozycji terapeutycznych w jodze

Sam Iyengar mówił, poprawa zdrowia, odzyskanie równowagi podczas praktyki są trochę jak efekt uboczny działania w innym, nadrzędnym celu. Joga może stać się narzędziem w leczeniu ale nie jest jedynym lekarstwem.

Narzędzia jogi – asany, ich warianty, praca, którą z nich znamy świetnie sprawdzają się i potwierdzają swoje działanie np. w fizjoterapii i rehabilitacji. Rozciąganie, zginanie, rotacja i relaksacja w asanie może w różny sposób oddziaływać na ciało; uzdrowić, pobudzić lub przyblokować pewne jego obszary. To szeroki temat na osobny artykuł. W terapii jogą najważniejsze jest indywidualne podejście, zrozumienie problemu, możliwie określenie jego przyczyny oraz zastosowanie odpowiednich „szytych na miarę” środków i ich regularne wdrażanie w życie.

Powstało wiele wydawnictw, dotyczących konkretnych schorzeń i stosowania dla nich odpowiednich pomocy, asan, wariantów i sekwencji. Ogromną popularnością cieszą się także warsztaty tematycznie związane z radzeniem sobie np. z problemami dolnego kręgosłupa czy regularne zajęcia „joga kręgosłupa”.

akacesoria do jogi - mata

Akcesoria do jogi w pozycjach terapeutycznych

Powstało wiele wydawnictw, dotyczących konkretnych schorzeń i stosowania dla nich odpowiednich pomocy, asan, wariantów i sekwencji. Ogromną popularnością cieszą się także warsztaty tematycznie związane z radzeniem sobie np. z problemami dolnego kręgosłupa czy regularne zajęcia „joga kręgosłupa”.

Odpowiednie zastosowanie pomocy wpływa także na zapobieganie problemom zdrowotnym praktykującego. Niedopuszczenie do ich pogłębienia. Tak dzieje się np., kiedy widzimy tendencję do „przeprostów” w stawach łokciowych. Założenie pętli paska o szerokości barków, powyżej łokci w Adho mukha svanasanie, Urdhva mukha svanasanie, następnie napieranie ramionami na pasek, pomoże uaktywnić pracę mięśni ramion tak by odciążały stawy łokciowe i ustawiały je w neutralnym, zdrowym kształcie.

Wydłużają czas trwania w asanie, pozwalają się rozluźnić.
Pozwalają pozostać dłuższy czas w pozycjach, dając stabilność, podparcie, zwiększając równowagę czy odciążając partie mięśni, które jeszcze nie są gotowe na praktykę klasycznych wariantów. 

 

wałek do jogi

Przykładem jest Salamba sirsasana i wiele pozycji odwróconych, których uczymy w asyście ściany. Oprócz podparcia, pomoc ściany jest bardzo dobrym tłem dla określenia symetrii w pozycji. Podparcie nogi w Uthitta Padanghustasanie I, II i III na krześle czy ścianie pozwala zwrócić uwagę osobom początkującym w innym kierunku niż tylko utrzymywanie balansu. Wreszcie Virabhadrasana III – fizycznie bardzo wymagający kształt, wykonywana przez początkującego, który walczy z utrzymaniem balansu i palącym udem jest tylko trudnym ćwiczeniem fizycznym. Stosując podparcie tylnej nogi na ścianie, a dłoni na krześle, daje możliwość swobodnego oddychania i świadomego obserwowania ciała. Pozwala zbudować uwagę, która z ćwiczenia fizycznego tworzy asanę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.