3 wskazówki jak praktykować jogę poza zajęciami.
3 wskazówki jak praktykować jogę poza zajęciami.

Wiele osób odczuwa absolutny spokój i relaks podczas praktykowania jogi na zajęciach. Kiedy jednak opuszczamy bezproblemową, bezpieczną i komfortową sferę, wracamy do zgiełku miasta, nieustającego pośpiechu, codziennych problemów itd., nasz spokój wewnętrzny może szybko zniknąć. Oprócz korzyści dla naszego ciała i umysłu jakie niewątpliwie daje ciągła praktyka jogi na macie, warto również pomyśleć o ćwiczeniach, które możemy wykorzystać w każdym miejscu i o każdej porze dnia. Na początek proponujemy 3 poniższe praktyki.

 

 

Bądź świadomy swojego ciała.

Nie wszystkie pozycje jakie wykonujemy na zajęciach jogi są przez nas wykorzystywane podczas dnia, często nie mamy nawet możliwości ani czasu na ich wykonanie. Jednak także w życiu codziennym, w pracy, szkole, w domu jesteśmy w stanie zrobić coś z naszym ciałem. W każdej chwili powinniśmy mieć jego świadomość. Tak jak instruktor dba o naszą postawę podczas zajęć tak my możemy ją korygować siedząc, stojąc, poruszając się.

Siedząc, sprawdź czy masz wyprostowany kręgosłup.

Podczas chodzenia, kontroluj pozycję głowy, staraj się by nie opadała do przodu.

Stojąc zwróć uwagę na położenie stóp, czy są zwrócone do środka, na zewnątrz, czy prosto.

Podczas pisania, sprawdź czy szyja, barki i kręgosłup nie są skulone i zgarbione.

Kiedy jesteś zestresowany lub skupiony twoja twarz może być bardzo spięta, zwróć uwagę na szczękę, usta, czoło i spróbuj je rozluźnić.

To tylko kilka przykładów sytuacji w których możemy pamiętać o tym, by być świadomym swojego ciała i tego jak się ono zachowuje. Im częściej zwracamy uwagę na takie rzeczy, tym więcej uczymy się panować nad swoimi ruchami.

 

Zwróć uwagę na swój oddech.

Oddychanie jest nieodłączną częścią egzystencji człowieka, to ono podtrzymuje nas przy życiu. Podczas praktyki jogi na zajęciach dużą wagę przykłada się do prawidłowego prowadzenia oddechu, zatem wtedy łatwo go kontrolujemy. Podczas dnia, poza zajęciami niestety zapominamy o tym. Spróbuj znaleźć kilka chwil na sprawdzenie czy oddychasz tak jak nauczyłeś się na zajęciach. Zwróć uwagę na szybkość i głębokość swojego oddechu, one często świadczą o stanie umysłu i poziomie zestresowania. Bycie świadomym tego w jaki sposób oddychamy pozwala nam osiągnąć balans i zachować nasze ciało i umysł zrelaksowane. Ważne jest by podczas stresowych, kłopotliwych, emocjonujących sytuacji oddychać bardzo głęboko, co pozwoli na uspokojenie się. Dobrym pomysłem jest zaczynanie dnia od kilku długich, głębokich oddechów by „wejść” w dzień z pełnym opanowaniem i spokojem.

 

Spędź trochę czasu z samym sobą.

W rozpędzonym świecie praktyka jogi daje nam wyjątkowy i bardzo potrzebny czas, dzięki któremu możemy odpocząć od rzeczywistości, tego co nas otacza i zrobić coś dla siebie. Kiedy mamy taką odosobnioną przestrzeń, przestajemy myśleć o codzienności i problemach, skupiamy wszystkie nasze wewnętrzne siły na tym co ważne- na sobie. Tworząc krótkie przerwy ciszy, spokoju, w których jesteśmy sam na sam, zaglądamy w głąb naszej duszy. Poniżej kilka sposobów jak to zrobić!

Obudź się kilka minut wcześniej niż zwykle i ciesz się z tych dodatkowych minut, które możesz poświęcić dla siebie.

Zrób 10 minutową sekwencję asan, które pozwolą Ci zrelaksować się i uspokoić przed pójściem spać. 

Kiedy wyruszasz gdzieś z domu, wyjdź wcześniej i spędź kilka chwil medytując lub oddychając np. w swoim samochodzie. Z pewnością łatwiej będzie Ci ruszyć w miejski zgiełk.

Bądź kreatywny! Twórz inne sposoby, dzięki którym odnajdziesz siebie!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl