POMOCE DO JOGI
POMOCE DO JOGI

Wchodząc pierwszy raz na salę, w której prowadzone są zajęcia jogi metodą Iyengara, można przeżyć niemały szok: w ścianach haki, na hakach zawieszone liny, pod ścianami sterty koców do jogi, wałków do jogi, drewnianych klockówGdzieś tam jeszcze ukryte poskładane krzesła do jogi. Początkującemu joginowi od razu pojawia się w głowie mnóstwo pytań: co tu się dzieje? co ja tu będę robić? czy ja stąd wyjdę o własnych siłach?


Dokładnie tak samo było ze mną. Pierwsze spotkanie z jogą Iyengara i zaskoczenie - jak to ogarnąć, skąd ci wszyscy ludzie wiedzą kiedy, jak i czego użyć, żeby dobrze „wypaść” a przy okazji nie zrobić sobie krzywdy. Zanim zrozumiałam do czego służą pomoce i jak je wykorzystywać by moje ciało na tym skorzystało, minęło trochę matogodzin. I to jest najzupełniej normalne. A co najlepsze, im więcej wiem, im więcej praktykuję systematycznie używając pomocy, tym więcej nowych rzeczy dowiaduję się i odkrywam, jak wspaniałą spuściznę zostawił nam B.K.S Iyengar. To Guruji zaczął stosować pomoce do jogi na taką skalę. Zresztą wszystko przetestował na sobie, szukał wielu dróg i sposobów by udoskonalać swoją praktykę własną, początkowo jako wsparcie służyły mu nawet kamienie leżące przy drodze (70 Glorious years of Yogācharya B.K.S. Iyengar) Dlatego joga wg jego metody jest dostępna i polecana wszystkim: młodym, starszym, sprawnym i tym mniej, rozciągniętym i tym mocno pospinanym.

Pomoce do jogi w pozycjach stojących

trakcie zajęć każdy uczeń jest w stanie wejść w asanę i odkrywać co dzieje się w jego ciele. Czasem, szczególnie na początku naszej jogowej drogi, dzięki użyciu odpowiednich pomocy możemy po prostu trwać w pozycji bez narażania się na kontuzje:) Podstawowy zestaw pomocy dla początkującego to wałek, trzy kocedwa drewniane klocki i pasek do jogi. Tak wyposażeni stajemy na macie rozpoczynamy zajęcia. Joga Iyengara została tak pomyślana, że początkowo uczymy się przede wszystkim pozycji stojących, w których budujemy bazę dla całej naszej późniejszej praktyki: prawidłowe ustawienie ciała, wydłużenie kręgosłupa, utrzymywanie równowagi i stabilności w pozycji. I w tym celu możemy podeprzeć się na klockach, krześle czy nawet oprzeć o ścianę. Tak, tak, ściana też jest wykorzystywana jako pomoc do jogi nawet przez zaawansowanych joginów - nic tak nie zweryfikuje twoich odczuć co do ustawienia ciała w asanach stojących jak oparcie się plecami o ścianę choćby w Trikonansanie. Im dłużej praktykujesz, tym z większym zaskoczeniem odkrywasz, jak duże znaczenie mają szczegóły: ułożenie nasad palców stopy na kostce, dociśnięcie pięty lub zewnętrznej krawędzi stopy do ściany wywołują pracę w nieco innych rejonach naszego ciała, a polecenia nauczyciela by unieść wewnętrzne kolano czy skręcić udo do wewnątrz robią się niemalże bez naszego udziału.

Pomoce do jogi w siadach i skłonach w przód

Kolejną grupą asan, z którymi mierzy się początkujący jogin są siady i skłony. Tutaj wykorzystujemy złożone koce, które podkładamy pod pośladki po to, by w łatwy sposób móc zapracować odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa i wyciągnąć się w górę a w skłonach pochylać miednicę w przód zachowując jednocześnie wyprostowane plecy. Pomocny będzie też pasek by w łatwy sposób przyciągać się w kierunku stopy bez zaokrąglania kręgosłupa i zapadania się w klatce piersiowej. Czasem nauczyciel poleci wsunąć pod kolano zrolowany koc po to, by mając ugiętą nogę jeszcze ułatwić sobie pochylenie się do przodu w skłonie. Jogowe skłony to nie tylko siady ale też pozycje stojące. I tu znów wykorzystamy drewniane kostki czy krzesło by zachowując wyprostowane plecy wydłużać kręgosłup a z czasem rozciągać go i rozluźniać pospinane mięśnie pleców, pośladków i tyłów nóg.

Pomoce do jogi w pozycjach skręconych

W pozycjach skręconych wykorzystujemy nabytą w skłonach umiejętność wydłużania kręgosłupa oraz pracy z miednicą (utrzymywanie jej ustawionej równo) i odpowiednio układając dostępne pomoce coraz mocniej się skręcać: ustawiony za plecami klocek pomoże nam wykorzystać obydwie ręce i zaangażować je do pogłębiania skrętu; a ten sam klocek włożony między kolana gdy siedzimy na krześle pozwala nam skręcić się z jednoczesnym utrzymaniem prawidłowego ustawienia bioder. Do pogłębiania pracy w pozycjach skręconych siedzących i stojących możemy używać też krzesła, ściany, lin albo paska.

Pomoce do jogi w wygięciach w tył

Po pozycjach skręconych przychodzi czas na wygięcia i w tym momencie każdy początkujący widzi się w pięknym mostku (Urdhva Dhanurasana) Jednak zanim przyjdzie nam zmierzyć się z tak mocnym wygięciem, lepiej skupić się na przygotowaniu poszczególnych części ciała, by kiedyś, już na grupie zaawansowanej cieszyć się radością i spokojem, jakich możemy doświadczać w tej asanie. Zaczniemy od pracy z nadgarstkami, obszarem ramion i barków - wydłużanie pach, boków tułowia, otwieranie klatki piersiowej - możemy to zrobić leżąc na odpowiednio ułożonych klockachzakładając pętlę paska na nadgarstki lub łokcie, leżąc na wałku bądź poskładanych kocach - możliwości jest mnóstwo bo też zazwyczaj pracy do wykonania jest dużo. Następnie przechodzimy do pracy z rejonem brzucha, bioder, pachwin i ud a mięśnie czworogłowe ud są najsilniejszą grupą mięśniową w ciele człowieka - wie to każdy, kto leżąc w Eka Pada Supta Virasanie ze zbyt niskim podparciem pod plecami starał się jakoś dotrwać do końca czasu „bycia” w asanie (czas „bycia” w asanie to temat na osobny artykuł) Kiedyś na zajęciach dla początkujących usłyszałam od Nauczyciela słowa, które powtarzam moim uczniom: twoja Eka Pada Supta Virasana dziś, jest twoim mostkiem w przyszłości. Dlatego używaj tyle pomocy ile jest konieczne by będąc w niej móc rozluźnić się i zacząć pracować nad rozciąganiem ud, rozluźnieniem pachwin, mięśni biodrowo - lędźwiowych, etc. Nie jest ważne czy leżysz na dwóch wałkach, stercie koców a pod pośladkami masz dwa chybotliwe klocki (wtedy najlepiej użyj jednego piankowego i jednego drewnianego) ważne, że idziesz w dobrym kierunku. Kiedy nie jesteś już początkującym, myślisz o przejściu do grupy ogólnej - zaczynasz przyglądać się bliżej asanom odwróconym. Także ta grupa staje się dostępna niemalże dla każdego, jeżeli dla uzyskania odpowiedniej pracy odpowiednio ułożysz koce, wałki, wykorzystasz krzesłościanę, a czasem pasek i klocek między dłonie.

Pomoce do jogi w pozycjach relaksacyjnych

Jest jeszcze jedna grupa asan o której warto wspomnieć w kontekście używania pomocy: asany regeneracyjne i relaksacyjne. Coś, czego nie ma w innych metodach jogi a z czym stykamy się już na początku naszej iyengarowej drogi - każdy czwarty tydzień miesiąca poświęcony jest regeneracji i relaksowi. Obserwuję na swoich zajęciach, że początkujący nie do końca rozumieją po co mają leżeć przez całą lekcję, oni przyszli „coś” robić. Z czasem przychodzi zrozumienie, że nasze ciało potrzebuje wyciszenia i odpoczynku, po to by pozbyć się ewentualnego dyskomfortu jaki pojawił się w tygodniach intensywnej praktyki a nasz układ nerwowy potrzebuje regeneracji by poradzić sobie z codziennym stresem, lękami i napięciami. Właśnie wtedy rozkładamy matę, na niej układamy całe konstrukcje z koców, wałków, klocków i wchodzimy w pozycję. Otwieramy klatkę piersiową, rozluźniamy rejon brzucha, są sekwencje na zmęczenie emocjonalne, mentalne, fizyczne. Leżąc i świadomie oddychając docieramy w różne rejony ciała a takie świadome prowadzenie oddechu bardzo uspokaja i wycisza umysł. By jeszcze pełniej odciąć się od zewnętrznych bodźców, możemy używać poduszeczek do zasłonięcia oczu bądź bandaża, który owijamy wokół głowy.

Pomoce do jogi w praktyce własnej

Im bardziej jesteśmy doświadczeni w praktyce, dzięki użyciu pomocymożemy wyodrębnić tylko jedną, konkretną pracę w ciele i eksperymentować, obserwować, odczuwać. Dzięki pomocom stale możemy doskonalić swoją praktykę, wyrównać asymetrie, poprawiać stabilność i precyzję wykonania asany, wejść w nią głębiej i bardziej świadomie a czasem po prostu dłużej w niej pozostać. Są sytuacje, że pomoce utrudniają wykonanie asany a czasem mają tylko efekt mentalny - zwiększają świadomość i uważność. Zawsze jednak musi przyjść moment, w którym wykonujemy asanę bez niczego. Wtedy często okazuje się, że dzięki wykonanej wcześniej pracy z pomocami i zrozumieniu istoty asany, „czysta” pozycja nie jest wcale tak trudna i nieosiągalna, jak na początku sądziliśmy. W swojej praktyce własnej bardzo często wykorzystuję jakieś „wsparcie”. Uważam, że lepiej powoli odnajdywać prawidłowe ustawienie ciała w asanie niż podążać za spektakularnymi zakresami. Dużą inspiracją są dla mnie książki Eyala Shifroniego, nauczyciela jogi Iyengara Stopnia Senior z Izraela, dotyczące właśnie używania pomocy do jogi. Pamiętać jednak musimy, że pomoce są tylko wsparciem, mają wskazać nam kierunek pracy, pomóc zrozumieć sens tej pracy w asanie a nie stanowić nieodłączną część naszej praktyki.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl